Ce înseamnă Data Leakage și cum poți preveni
Ce înseamnă Data Leakage și cum poți preveni

Ce înseamnă Data Leakage și cum poți preveni

Comment

Intro despre Data leakage

Înțeleg că, în ultima vreme, publisherii din Romania sunt din ce în ce preocupați de felul in care oferă acces la date. Mă refer la unul dintre cele mai importante lucruri deținute de ei, volumul mare de date fără caracter personal (aka Non-PII), catalogate de cele mai multe ori în 3 categorii: Device IDs, adrese IP, Cookies.

Am aflat asta în contextul unei discuții cu un publisher căruia îi era teamă de consecințele unui contract cu un DMP. În timp ce mi se pare că este un lucru foarte bun, ar trebui totuși să înțelegem despre ce este vorba. Data leakage se referă în primul rând la colectarea de date(de audiență) de către un 3rd party, fără acordul publisherului. Acel 3rd party poate să fie o agenție de media, o regie, o soluție adtech sau un plugin de wordpress. Așadar, înainte de a ne face probleme în legătură cu niște contracte care -cu siguranță- au fost verificate si reverificate de publisheri mari, ar trebui să ne concentrăm pe curățenia din propria ogradă. În plus, o companie mare cu business in zona de Data Management, nu ar risca sa aibe probleme de genul ăsta, ba din contră, cred că este punctul lor forte, un USP dacă vreți.

Free plugins si perioadele de test.

Revenind la curățenie, am spus tuturor publisherilor români care mi-au fost clienți și care s-au arătat deschiși să învețe despre data leakage, nu trebuie să existe coduri 3rd party în codul sursă (ok, doar cazuri excepționale). Însă un setup ideal ar fi ca toate codurile de care un publiher are nevoie să fie instalate în spatele unei technologii proprii (adserver, tag manager, etc), iar ceea ce nu se poate încadra acolo (anti-adblocks, de exemplu, care au nevoie să stea în afara adserverului) să fie asigurate de un contract bine revizuit.

Pluginurile gratis sunt bune. Ca sunt gratis. Dar cam atat, pentru că dacă ne uităm la consecințe, obervăm că Add This au ajuns acum un mare DMP. Si exemplele pot continua. (Da, am și eu niște astfel de pluginuri, dar eu nu monetizez prin ads:P).

Perioadele de test sunt bune și ele. Sau mai bine zis erau odată. Dacă aveți vreun partener care vrea o perioadă de test de vreo 3 luni în ideea de a măsura eficiența și engagementul ca să poată să aloce bugete mari la voi, gândiți-vă de două ori totuși. Și iată de ce:

De ce scad veniturile.

mi pun tagurile la tine în site și -bineînțeles- cookiurile în browseul userilor tăi. Vin peste 3 luni; nu este un număr aleator, întamplarea face sa fie perioada minimă în care o platformă de date poate să înțeleagă cât mai bine comportamentul unui user. Dacă ar fi 6, ar fi și mai bine. Revenind, îmi cer iertare, din păcate clientul a retras bugetul/a ales alte siteuri/ a laut-o razna, etc. Mă apuc apoi și fac pentru aceeași clienți campanii targetate pe userii tăi (targeting based on data, dcaă am un DMP sau retargetare să fie mai simplu). Mult mai ieftin ca la tine, mult mai eficient pentru că mă ajută datele.

Așadar, dragi publisheri, ca să rezolvați scurgerea de date și consecințele ei (aka data leakage), începeți să vă securizați datele printr-o curățenie în propriul cod. Ce nu este sub contract, eliminați sau adăugați într-o soluție tech în care aveți încredere și control.

 

 

Cornel

Author

Cornel Axin

Mai mult de zece ani în online advertising, ultimii cinci în adtech/programmatic media, lucrând pentru publisheri, advertiseri și soluții adtech din Olanda, US, UK și mai recent UAE. Extrem de pasionat de ad-tech, dependent de Producthunt și, cel mai probabil, în prima sută de utilizatori ai Betalist.

Up Next

Discussion about this post